Is koffie gezond? Alles wat je moet weten + de voor- en nadelen!

  • Home
  • Voeding
  • Is koffie gezond? Alles wat je moet weten + de voor- en nadelen!
Is koffie gezond

Koffie is misschien wel één van de meest populaire dranken, zo niet de populairste onder ons. Maar, is koffie gezond en wat zijn nou precies de voor- en nadelen van het dagelijks koffie drinken? Dat en meer lees je in dit artikel.

Wat zit er eigenlijk in koffie

Mensen zeggen wel eens dat er gevaarlijke stoffen in koffie zitten en dat er zelfs stoffen inzitten die kankerverwekkend zijn.

Klopt dit? Deels, maar gelukkig valt dit allemaal enorm mee. De enige stof die de kans op kanker doet verhogen is acrylamide. De hoeveelheid die hiervan in koffie zit is overigens dusdanig klein dat je de koffie hiervoor niet moet laten staan.

De kans op kanker wordt namelijk pas verhoogd wanneer je jaren achter elkaar 30 of meer koppen koffie per dag drinkt.

Wat zit er verder in koffie? Nou koffie bestaat voor maar liefst 98% uit water en voor 2% uit koffiebonen. In deze koffiebonen zit voornamelijk cafeïne. Wanneer je koffie zonder melk en/of suiker drinkt bevat dit geen calorieën.

Is koffie gezond

Over het algemeen is koffie gezond, mits je het niet in grote hoeveelheid drinkt. 5 koppen koffie of minder per dag is voor de meeste mensen een goede hoeveelheid. Bij meer dan 10 koppen per dag heeft de koffie meer negatieve dan positieve effecten op onze gezondheid.

Koffie heeft een aantal positieve effecten op onze gezondheid. Zo gaat het een hoge bloeddruk tegen en wordt de kans op diabetes verkleind. Ook wordt er beweerd dat het de kans op kanker doet verkleinen. Er is hier echter nog te weinig onderzoek naar gedaan om dit te bewijzen.

Voor zwangere vrouwen en kinderen wordt het afgeraden om koffie te drinken.

 

Wie geen koffie zou moeten drinken

Er zijn twee groepen die de koffie beter kunnen laten staan. Dat zijn zwangere vrouwen. De cafeïne vergroot de kans namelijk op een miskraam, op een laag geboortegewicht of de baby kan onrustig worden.

Een goed alternatief is cafeïnevrije koffie, deze koffie is vaak niet helemaal VRIJ van cafeïne, maar de hoeveelheid is dusdanig klein dat je dit best kan drinken wanneer je het met mate doet. Denk hierbij aan 2 tot 5 koppen per dag.

De tweede groep die beter geen koffie kunnen drinken zijn (jonge) kinderen. Vooral kinderen tot een jaar of 13 zijn gevoelig voor cafeïne waardoor zij beter helemaal geen koffie kunnen drinken. Kinderen van 13 tot en met 18 jaar kunnen het beter houden bij maximaal 2 kopjes per dag.

De voordelen van koffie drinken

Er zijn tal van voordelen op te noemen waarom koffie drinken gezond voor ons is. Om dit artikel te onderbouwen wil ik graag een aantal voordelen met je delen. In de alinea hierna benoem ik ook de nadelen.

Koffie drinken verkleint de kans op kanker
Een paar wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat het dagelijks drinken van koffie de kans op kanker doet afnemen. Dit geldt voor een aantal vormen en het effect is niet heel groot. Toch vond ik wel dat ik het even moet benoemen.
Zo wordt de de kans op leverkanker, darmkanker, blaaskanker, huidkanker, baarmoederhalskanker en galstenen enigszins verkleind wanneer je ongeveer 4 koppen koffie per dag drinkt.

Koffie verkleint de kans op diabetes
Dit voordeel geldt voor zowel de koffie met cafeïne als de cafeïnevrije koffie. Onderzoekers denken dat het komt door de anti-oxydant chlorogeenzuur, welke in koffie zit, die ervoor zorgt dat suiker minder snel wordt opgenomen in de darmen. Hierdoor hoeft het lichaam minder hormoon insuline aan te maken.

Koffie vergroot je oplettendheid
De cafeïne die in koffie zit geeft je centrale zenuwstelsel een boost waardoor je concentratie, geheugenfuncties en vermogen om logisch te redeneren wordt verbeterd. Een ander bijkomend voordeel is dat je hersenen makkelijker kunnen schakelen tussen diverse taken. Maaaaar, wanneer je in korte tijd TEVEEL cafeïne tot je neemt werkt het averechts en wordt het concentreren een hele klus op zich.

Koffie drinken maakt je ouder
Gemiddeld gezien worden koffiedrinkers ouder dan mensen die geen koffie drinken. Waarom? Geen idee.
Dit voordeel geldt trouwens ook voor de cafeïnevrije koffiedrinkers!

Koffie zorgt voor meer snelheid en een betere conditie
De cafeïne die in koffie zit zorgt er wel degelijk voor dat je spieren minder snel vermoeid raken. In de sportwereld wordt cafeïne niet zo snel gezien als drug, maar het kan je prestaties toch aanzienlijk verbeteren. Dit komt waarschijnlijk door de calciumhuishouding in spiercellen. De reactiesnelheid en spierkracht wordt beter wanneer de sporter 2 tot 4 koppen koffie drinkt zo’n half uur voor het sporten, aldus wetenschappers.

Koffie bevat belangrijke voedingsstoffen
Naast dat koffie een bron van cafeïne is, bevat koffie ook veel vitaminen en mineralen die wij dagelijks nodig hebben om gezond te  zijn en blijven. Zo bevat koffie onder andere:

 

 

De nadelen van teveel koffie drinken

”Elk voordeel heb zn nadeel” een uitspraak die iedereen wel eens heeft gehoord natuurlijk en zo is het ook met het drinken van koffie. In dit hoofdstuk wil ik wat dieper ingaan op de nadelen van koffie drinken.

Je lever kan het zwaar te verduren krijgen
Dagelijks heeft onze lever het druk met het onschadelijk maken met tal na gifstoffen. Koffie is één van die gifstoffen.
Hoe ouder we worden worden minder leverenzymen we over houden, die leverenzymen zorgen voor het onschadelijk maken van gifstoffen. Vooral bij ouderen kan koffie dus een aanslag op de lever zijn. Zij kunnen dan ook beter kiezen voor cafeïnevrije koffie.

Het ”kankerverwekkende’ acrylamide
Dit heb ik in het begin van dit artikel al eens aangehaald, het National Cancer Institute beweert dat acrylamide kankerverwekkend is en volgens de Europese voedselwaakhond bevat vooral oplos- en namaak koffie veel van deze stof. Dat komt omdat deze koffiesoorten veelal gebaseerd zijn op granen en deze granen worden verhit.
Acrylamide ontstaat bij verhitting. Deze verhitting zorgt voor het aroma aan de koffie.

Koffie kan zorgen voor angstgevoelens
Of nou ja, eigenlijk moet ik zeggen dat de cafeïne in de koffie de boosdoener is. Dit geldt overigens alleen voor mensen die last hebben van psychische instabiliteit en bij mensen die (erg) gevoelig zijn voor cafeïne.

De slaapkwaliteit wordt slechter
We weten allemaal hoe enorm belangrijk een goede nachtrust is voor een juist herstel. Cafeïne zorgt voor een kracht inwerking op adenine. Dit is een rustgevende neurotransmitter. En geloof mij, deze balans wil je eigenlijk niet verstoren.
Wil je de kwaliteit van je slaap verbeteren? Lees dan dit artikel.

Koffie kan het slechte cholesterol (LDL) doen stijgen
Bepaalde stoffen in koffie kunnen ervoor zorgen dat je LDL-cholesterol stijgt. Dit kan komen door kahweol en cafestol, zogenaamde diterpenen omdat deze hoger worden. Dit kan de kans op hart- en vaatziekten doen toenemen.

Zoals je ziet zijn er voor- en nadelen verbonden met het drinken van koffie. Wat is nu de waarheid? Mijn advies is dat je gewoon moet vertrouwen op je eigen lichaam en luister naar de signalen die je lichaam je geeft.

Koffie gebruiken als pre workout

Ook dit hoor ik vaak. Of koffie een goede vervanger is voor het populaire supplement pre workout.

Als ik persoonlijk voor de training 2 koppen koffie drink merk ik niet heel veel verschil in mijn trainingen. Tenminste, niet zoals met een echte pre workout.

Toch is het bewezen dat je prestaties aanzienlijk kunnen verbeteren wanneer je 2 tot 4 koppen koffie drinkt voor je training zoals ik beschreven heb bij de voordelen.

De conclusie hier is dan ook: Probeer het zelf. Iedereen reageert anders op de cafeïne in koffie en de één is hier gevoeliger voor dan de ander.

Mocht je het geprobeerd hebben dan ben ik wel benieuwd naar jouw ondervindingen. Geeft cafeïne jouw trainingen echt een boost of werkt het bij jou ook niet tot nauwelijks? Laat het me hieronder weten in de reacties.

janniek

Een passie voor ondernemerschap en fitness, vanuit dit oogpunt ben ik Gymaholics begonnen. Ik vind het leuk om mensen dingen te leren zodat zij hun persoonlijke doelen kunnen behalen. Ik blog over fitness, voeding & lifestyle. Je kunt me altijd volgen op social media.

Leave a Comment